Tab Gemeente Coevorden
Terug naar zoeken
F-16's boven Coevorden 1985

F-16 straaljager stortte neer in Dalen

Type:
Geschiedenis
Kern:
Dalen
Kenmerken:
Gebeurtenis
Periode:
Na-oorlogse periode tot 1997

De crash

Op 21 november 1990 omstreeks 12.00 uur was het rep en roer rondom Dalen: een F-16 straaljager van de Koninklijke Luchtmacht (behorende tot het 315 sqn. van de vliegbasis Twenthe) stortte tijdens een oefenvlucht tussen Dalen en Dalerpeel neer.

Neergestorte F-16 Dalen 1990
F-16 straaljager neergestort bij ten Holteweg Dalen 21 november 1990

Het vliegtuig had op grote hoogte een technische storing gekregen. De zeer ervaren piloot had er alles aan gedaan om de storing op te heffen maar kon helaas niet voorkomen dat het toestel neerstortte. Het toestel kwam terecht in een weiland aan de Burgemeester ten Holteweg, nabij een NAM-locatie. Het terrein werd onmiddellijk door de autoriteiten afgezet. Het vliegtuig brandde geheel uit en er was volgens het onderzoeksteam van de Koninklijke Luchtmacht geen ontploffingsgevaar aanwezig.

De piloot, eerste luitenant Maarten “Puke” Pladet, wist zichzelf met zijn schietstoel in veiligheid te brengen en had slechts wat lichte schaafwonden aan de benen. Verder waren er gelukkig geen gewonden. De brandweer van Dalen was zo snel ter plaatse dat zij de piloot nog aan de parachute hebben zien hangen. De piloot kwam nabij de woonwagenlocatie aan de grond en werd overgebracht naar het politiebureau waar hij met een kop koffie van de schrik kon bekomen. ’s middags was hij nog even kort bij het wrak geweest en werd hij met een helikopter opgehaald om hem naar de thuisbasis te vliegen. Burgemeester N. Meerburg stelde in het gemeentehuis van Dalen een persconferentie in en er was veel lof over de snelheid van de goede hulpverlening van alle betrokken instanties.

Vlieger Maarten Pladet
Vlieger Maarten Pladet

Over de vlieger Maarten Pladet

Maarten Pladet behoort tot het selecte clubje F-16-piloten dat een crash kan navertellen. Pladet was tevens demonstratievlieger bij het Dutch F-16 Solo Display Team en verzorgde vliegdemonstraties in binnen- en buitenland en kende het toestel als geen ander.

Zijn toestel raakte op 21 november 1990 boven Dalen onbestuurbaar door een kortsluiting. ‘Hij ging tekeer als een rollercoaster’, herinnert Pladet zich. Negen minuten wist hij zijn toestel nog in de lucht te houden. Toen hij in een fatale spiraal raakte, redde hij zich op het nippertje met zijn Aces II-schietstoel.

Pladet, die jaren later bij de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM werkt als piloot op een Boeing 737: ‘Een F-16 verliezen is een onbeschrijfelijke ervaring. Mijn vertrouwen in dat toestel was zo groot, ik kon gewoon niet geloven dat hij me in de steek liet. Dat ik naar buiten moest. Ik heb alles geprobeerd om het mankement te verhelpen. Op het laatste moment realiseerde ik me in een fractie van een seconde dat er geen keus meer was.

‘Dan zie je hangend aan je parachute hoe je toestel op zijn rug te pletter valt in een weiland. Indrukwekkend. Ik ben daarna op de F-16 eigenlijk nooit meer voor 100 procent teruggekomen. Je blijft toch twijfelen: ben ik nog wel goed genoeg’.

F-16's boven Coevorden 1985
F-16’s van de Vliegbasis Twenthe 315 Sqn. boven Coevorden 1985

Twee weken later zat Pladet weer achter de stuurknuppel van een F-16. Zijn bewondering voor de Fighting Falcon is door de crash niet minder geworden. Hij heeft het op de bok van zijn Jumbo uitstekend naar zijn zin. ‘Maar toen ik vorige week bij Leeuwarden schaatste en F-16’s zag vliegen dacht ik: als ze er een voor me neerzetten stap ik er zo weer in.’

Bronnen: Gemeentearchief Dalen 1945-1997 inventarisnummer 1205 en artikel Theo Klein, De Volkskrant 1996