We gaan terug naar 7 mei 1944. De Geallieerden probeerden met man en macht de Duitse oorlogsindustrie door middel van bombardementen ernstig te verzwakken en een maand later zou de grootse geheime invasie D-Day in Normandië van start gaan.
Van verschillende vliegvelden in Oost-Engeland stegen die dag meer dan 1000 bommenwerpers op van de 8th. Air Force van het type B-17G (Flying Fortress) en B-24 (Liberator) die zich boven de Noordzee in formaties zouden groeperen met als doel van deze dag: Berlijn.
De formatie werd geëscorteerd door 754 kleinere jagers, onder andere P-47 Thunderbolts, P-38 Lightnings en P-51 Mustangs, die de bommenwerpers moesten beschermen tegen vijandelijke Duitse jagers. Het was die dag zwaar bewolkt, maar er was relatief weinig Duitse weerstand. Er werd visueel op de doelen gebombardeerd. De missie werd succesvol uitgevoerd maar de resultaten vielen wat tegen.
Toch waren er ook verliezen te betreuren, totaal 8 bommenwerpers en 5 jagers. De 339e Fightergroup van 1e Luitenant Archibald B. Luper vloog deze dag haar meest afgelegen missie toen zij de van Berlijn terugkerende B-17 bommenwerpers in de buurt van Celle oppikten. Daarbij stonden zij bloot aan hevig afweergeschut. In de omgeving van Hannover werd hun eerste oorlogsverlies een feit toen Luitenant Luper daardoor werd getroffen.
Neergeschoten
Zijn North American P-51B Mustang werd geraakt bij de eerste afweergeschutexplosie in de omgeving van het Steinhuder Meer. Hij probeerde om naar Engeland terug te vliegen maar zijn toestel raakte in brand. De laatste die hem nog had gezien was zijn zijn volgvlieger, “wingman” Luitenant Perry. Luitenant Perry was achter hem aan gevlogen maar was hem in de bewolking kwijtgeraakt. De Mustang stortte rond 12.30 uur in de bossen van het Mantingerveld bij Meppen, Zweeloo neer waarbij het toestel geheel uit elkaar was geslagen. Luper had nog kans gezien om zich met de parachute uit het brandende toestel te springen. Op de één of andere manier was de parachute niet geopend waardoor hij op 1,5 kilometer daar vandaan op de grond ten zuiden van de Mepperstraat te pletter viel.
Begraven
1st. Luitenant Archibald B. Luper (Archie) werd, nadat zijn stoffelijk overschot werd vrijgegeven door de Duitse militaire autoriteiten, op 8 mei 1944 begraven op de Algemene begraafplaats van Zweeloo.
Hij was 24 jaar oud en afkomstig uit Albuquerque, New Mexico en zijn militaire registratienummer was 0-665212 T 42-44 A. Nader onderzoek wees uit dat hij was geboren op 12 maart 1920 en was voor zijn militaire loopbaan acteur van beroep. Hij was een zoon van Archibald B. Luper en Florence Iva McCabe. Hij had een jongere broer Jack die ook een oorlogsveteraan was.
Op 26 oktober 1945 werden zijn stoffelijke resten door de Amerikaanse gravendienst opgegraven en overgebracht naar de Amerikaanse begraafplaats in Margraten, Limburg. Later zijn op verzoek van zijn familie de stoffelijke resten overgebracht naar de Verenigde Staten naar begraafplaats Grant Cemetery in Oklahoma.
North American P-51B Mustang
Zijn toestel was een North American P-51B Mustang met de registratie 6N-L(Luper). Het vliegtuignummer was 42-106807 en behoorde tot Amerikaanse 339th. Fighter Group, 505th. Fighter Squadron, Airbase Fowlmere in Engeland.
Gedenkplaat
Een werkgroep van belangenvereniging De Lange Möpper uit Meppen bestaande uit Kees van Dijk, Berco Hoegen, Jan Tienstra, historicus Marcel Zantingh en Staatsbosbeheer namen het initiatief om in de omgeving van de crashplaats een gedenkplaat te plaatsen. Op 7 oktober 2021 werd door burgemeester Renze Bergsma en Chris Luper, een achter-achterneef van de omgekomen piloot op de Anne de Vrieshoek nabij de crashplaats een herinneringsbord onthuld ter nagedachtenis aan deze piloot.
Bronnen
- Gemeentearchief Zweeloo, zie:
- Memorials of the 339
- 339 Fighter group
- Netherlands American Cemetery te Margraten
- Ab A. Jansen, Sporen aan de hemel
- www.findagrave.com
- website www.okgenweb.org
- www.zo34.nl
Zie ook het artikel uit de website Zweeloo digitaal.