1789 | Reglement van de postwagenveer Groningen – Koevorden heen en terug |
1800 | Verharde weg in Drenthe: Gene ………..! |
1806 | Publicatie behoudende de aanstelling van Reizende boden in het landschap Drenthe |
1809 | Bezoek van Lodewijk Napoleon. Verzoek om een kanaal “d’ici dans le Vecht”. Verzoek toegestaan, kanaal niet gegraven |
1822 | Vaststelling reglement diligence Koevorden – Groningen en Koevorden – Zwolle |
1823 | “Voetreis”van Jacob van Lennep en Dirk van Hogendorp door de “Noord Nederlandsche provintiën” |
1827 | Begin van graven Lutterhoofdwijk (1845 klaar) |
1837 | Plan tot doortrekking van de Dedemsvaart naar de stadsgracht. In 1867 gebeurd |
1840 | Postwagendienst Coevorden – Groningen |
1842 | Begrinden van de wegen naar Dalen, de Overijsselse grens en de grens met Hannover. Kosten f 4.000,- Bezoek van Koning Willem II. Verzoek om verbetering van de afwatering van de Kleine Vecht. De Podagristen lopen over de modderige weg Coevorden – Dalen, een hoofdweg nota bene |
1844 | Provinciale Staten geven f 14.000,- subsidie voor nieuw kanaal naar de Vecht. De stad moet dan zelf f 9.000,- bijdragen. Oprichting Kanaalmaatschappij. Concessie aan H.H. Cartens en Slingerberg. Subsidie verhoogd tot f 25.000,- |
1845 | Lutterhoofdwijk gegraven (vanaf 1827) Plannen voor de aanleg van een spoorlijn. Aansluiting komt in 1904 Plan voor kanaal van Zwinderen naar Coevorden. In 1938 klaar |
1850 | Plan van de Deutsche Kanaal Maatschappij Na 1850 aanleg van vele straatwegen. Kostendekking door tolheffing Bij Koninklijk Besluit van 12 maart 1850 Concessit “tot het verbeteren van de Hoogeveensche Vaart, en het verlengen daarvan tot in de venen in de gemeente Emmen, met een “zijdkanaal” naar Koevorden . . . . . “ In Drenthe 82 kilometer verharde weg. Koevorden 2432 inwoners |
1851 | Uitspraak van de Staten van Drenthe op 9 november: “Een reis door sommige streken van Drenthe is gelijk te stellen met een togt door de woenstijn”. Vele concessieaanvragen (ook in volgende jaren) voor beurtveren |
1852 | Plan van de Drentsche Veen- en (midden) Kanaal Maatschappij – Oranjekanaal |
1853 | Bij Koninklijk Besluit van 23 juli 1853. Vaststelling van het “Reglement op het verlenen van subsidiën uit de Provinciale Fondsen ter bevordering van den aanleg van Straat- en Kunstwegen in de Provincie Drenthe” Benoeming van de “Commissie voor de daarstelling van den Kunstweg Dalen – Coevorden” Twee leden uit gemeenteraad Dalen Twee leden uit gemeenteraad Coevorden |
1854 | Opening beurtveer Coevorden – Zwolle |
1855 | Lening door de Gemeente Coevorden van f 10.000,- voor de aanleg van een kunstweg naar Dalen Aanbesteding aanleg Kunstweg Coevorden – Dalen |
1856 | Koninklijke goedkeuring voor een concessie voor de tijd van 25 jaar tot tolheffing aan de Looweg |
1857 | Benoeming van een “Commissaris over Veerschepen” te Zwolle Postillon van Coevorden op Hardenberg |
1859 | Plan voor kanaal van Coevorden naar Schoonebeek Trekschuitenveer tussen Coevorden en Avereest Opheffing postwagendienst Coevorden – Groningen (sinds 1840) Nieuwe postwagendienst Coevorden – Groningen |
1860 | Coevorden – Vachtkanaal Verbeterd onder meer in 1897, 1898, 1925, 1953 Tot 1925 alleen functie voor afwatering Zeer hoge waterstand in Schoonebeekerdiep Opmerkelijke route-verschuiving van de postdienst Coevorden – Groningen in oostelijke richting. De oude route via Oosterhesslen – Zweeloo nu via Emmen – Odoorn |
1862 | Oprichting Naamloze Vennootschap Oostermoer – Zuidenveldsche Straatwegenmaatschappij tot “daarstelling van een kunsteweg” in de gemeenten Sleen en Dalen Coevorden wordt aandeelhouder (6 à f 500,-) |
1863 | Coevorden – Vechtkanaal gereed (sinds 1844) |
1864 | Aanleg weg Emmen – Hoogeveen |
1865 | Wagendienst Hoogeveen – Coevorden (in 1866 definitief) |
1866 | Aanleg van een kunstweg naar De Lutte en langs het Overijssels kanaal naar Gramsbergen Plan tot oprichting ener stoomboordienst tussen Coevorden en Zwolle door Dommers, Wolthuis en Schulenberg Provinciale Waterstaat neemt de Schouw van de Gemeenten over |
1867 | Doortrekking van de Dedemsvaart via de Lutterhoofdwijk naar de stadsgracht. (plan dateert van 1837) Lutterhoofdwijk gegraven |
1868 | Postwagendienst Hoogeveen – Coevorden nu dagelijks, behalve op zondag |
1870 | Spoorlijk Zwolle – Concessie voor een spoorlijn Harlingen – Heerenveen – Hoogeveen – Coevorden – Pruisen. In 1910 komt de verbinding Coevorden – Neuenhaus (tot 1939) |
1872 | Nieuwe wagendienst voor personen en goederen tussen Hoogeveen en Coevorden Wagendienst voor personen en goederen tussen Coevorden en Hardenberg heen en terug Idem tussen Beilen en Coevorden (dit blijft slechts een voornemen) Andere wagendienst Beilen – Coevorden. Succes! |
1874 | Subsidieverlening aan de concessionarissen van de geprojecteerde spoorweg van Harlingen, via Coevorden, naar Salzbergen |
1875 | Reeds 392 kilometer verharde weg in Drenthe Koevorden 2857 inwoners Directe wagendienst van Coevorden op Station Dedemsvaart. (tot 1877) In Drenthe wonen ± 100.000 mensen |
1876 | Instelling van een afzonderlijke waterstaatsdienst in de provincie. Eerste en enige ambtenaar: Wander Postma |
1877 | Opheffing Wagendienst Coevorden – Station Dedemsvaart |
1878 | Verharde weg naar Gramsbergen gereed Mislukte poging tot nieuwe wagendienst Coevorden – Station Dedemsvaart |
1879 | Aanleg van een verharde weg langs de Lutterhoofdwijk Verharde weg naar Schoonebeek – Ellenbeek Beurtveer van Coevorden op Meppel, langs Dedemsvaart, Hasselt en Zwartsluis Stichting van een post- en telegraafkantoor te Coevorden |
1880 | Verharde weg naar De Krim “Er moeten straatwegen loopen van toren tot toren, …” Asser Courant 1 juli 1880 |
1883 | Verslag van den Toestand der gemeente Coevorden vermeldt de volgende beurtveren: Coevorden – Zwolle heen en terug ,, – Almelo heen en terug ,, – Meppel heen en terug ,, – Dedemsvaart heen en terug Nieuwe diligence-verbinding Coevorden – Hoogeveen |
1885 | Stieltjeskanaal gegraven. Deze geeft verbinding met de Hoogeveense Vaart Beurtveer op Nieuw-Amsterdam Diligence diensten op Emmen, Hoogeveen, Gramsbergen, Hardenberg, De Krim en Dedemsvaart |
1889 | Verbinding met beurtveer via Assen naar Groningen |
1890 | Concessieverlening voor een locaal-spoorweg van Zwolle via Coevorden naar Groningen: De Noord-Ooster! |
1892 | Uitvoeringscomité – Oprichting – Stoomtram – Dedemsvaart – Nieuw-Amsterdam roert zich danig |
1893 | Raad van Coevorden steunt financieel en met vergunningen de locaal-spoorwegen |
1894 | Aanleg weg naar Esschebrügge. (Rijksgrens) Verbetering van de bestrating van de Friesestraat |
1895 | Coevorden steekt f 25.000,- in de Noord-Ooster Dedemsvaartsche Stoomtramweg Maatschappij concessie voor tramlijn door de stad |
1897 | Tramlijn Avereest – Dedemsvaart tot Coevorden doorgetrokken. Openingsrit Jachthuis – Coevorden op 30 september. Coevorden doet voor f 30.000,- mee in Noord-Ooster |
1899 | Tramlijn Coevorden – Nieuw-Amsterdam (in 1908 verbinding met Ter Apel, in 1914 met Assen) |
1900 | Nu 569 kilometer aan verharde wegen in Drenthe |
1901 | Coevorden doet met f. 60.000,- mee aan lijn Neuenhaus – Coevorden |
1922/23 | Afwateringskanaal Coevorden – Ane |
Tot 1950 | De weg Assen – Gieten – Bareveld enige provinciale weg |
Inhoud Coevorder Cahier 6